Centrum Monitorowania Internetu - Cyber Week 2019
Z roku na rok coraz więcej czasu spędzamy w Internecie, a obroty sklepów e-commerce wciąż rosną.
W piątek 29.11, czyli popularny Black Friday, rozpocznie się festiwal przedświątecznych przecen i obniżek. To dzień, a tak właściwie cały tydzień, podczas którego sklepy przeżywają prawdziwe oblężenie klientów chcących skorzystać z promocji.
W ostatnim czasie dość głośno zrobiło się o stronie, która pozwala sprawdzić czy promocje związane z Black Friday są rzeczywiście korzystne dla konsumenta.
W tym roku my także mówimy: "Sprawdzam!" i prezentujemy Centrum Monitorowania Internetu w którym możecie na bieżąco sprawdzić jak wygląda dostępność i czas ładowania najpopularniejszych sklepów. Jako że sami jesteśmy "geekami", najbardziej interesuje nas jak poradzą sobie sklepy z branży "elektronika i komputery" - dlatego to właśnie je wzięliśmy pod lupę w naszym Centrum.
Skąd pomysł na monitorowanie sklepów internetowych?
Pomysł ten powracał już od kilku lat... Jednak zawsze już w trakcie trwania czarnego piątku, gdy - nieraz bezskutecznie - usiłowaliśmy kupić przecenione produkty. W pokoju było słychać "znowu poleciał błąd!" "a mi udało się dodać do koszyka, ale później wszystko zniknęło", "szkoda że nie monitorujemy tego Dynatracem". No więc w tym roku zmieniamy to i udostępniamy Centrum Monitorowania Internetu!
W jaki sposób monitorujemy?
Bazą całego projektu jest Dynatrace Synthetic Monitoring. W dużym skrócie (mam nadzieję, że koleżanki i koledzy z zespołów Synthetic się na mnie nie obrażą 😉) to sieć przeglądarek rozsianych po całym świecie, które mogą symulować użytkowników odwiedzających strony. Dodatkowo w Dynatrace można dodać prywatne lokacje, z których będą uruchamiane testy syntetyczne. Na potrzeby tego projektu, właśnie taką prywatną lokację przygotowaliśmy w naszym Gdańskim oddziale.

Co monitorujemy?
Wybraliśmy ponad 20 sklepów z elektroniką i komputerami, posiłkując się zarówno internetowymi rankingami, jak i własną znajomością marek i doświadczeniami z poprzednich "czarnych" piątków.
Dla każdego z tych sklepów stworzyliśmy 3 testy:
- wejście na stronę główną (uruchamiany co 5 minut),
- wejście na stronę dedykowaną Black Friday (uruchamiany co 15 minut),
- "do koszyka" - test polegający na wejściu na stronę główną, przejściu na stronę produktu, dodaniu produktu do koszyka i wyświetleniu zawartości koszyka (uruchamiany co 15 minut).
Podczas każdego z uruchomień testu syntetycznego zbieranych jest wiele metryk.

2 metryki, które przy okazji Black Friday są dla nas najciekawsze:
- Visually complete [s] - Visually complete to metryka mierząca punkt w czasie, gdy widoczna część strony zakończyła ładowanie
- Availability [%] - metryka mierząca przez jaki procent czasu można było skorzystać z danej strony
Więcej o Dynatrace
Synthetic Monitoring to tylko jedna z wielu funkcjonalności Dynatrace, umożliwiających nie tylko monitorowanie usług, ale także pełną automatyzację oprogramowania przedsiębiorstw.
Chciałbyś współtworzyć Dynatrace z nami?
Jeśli chciałbyś współtworzyć z nami najlepszą platformę Software Intelligence, sprawdź otwarte pozycje i dołącz do nas!
Specjalne podziękowania dla Janka, Krystiana, Arka, Szymona, Pawła, Kamila, Karola i wszystkich, którzy pomogli w przygotowaniu tej inicjatywy!
Your contact person
![]() |